๐—ž๐—ฒ๐—น๐—น๐—ฒ๐—ฟ๐—ฒ๐—ถ ๐—ผ๐—ณ ๐—•๐—ฟ๐—ฎ๐˜‚๐—ฒ๐—ฟ๐—ฒ๐—ถ: ๐——๐—ฒ ๐—บ๐—ฎ๐—ฟ๐—ธ๐—ฒ๐˜๐—ถ๐—ป๐—ด๐—ธ๐—ฟ๐—ฎ๐—ฐ๐—ต๐˜ ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ป ๐—ฏ๐—ฒ๐—น๐—ฒ๐˜ƒ๐—ถ๐—ป๐—ด ๐Ÿ‡๐Ÿบ

Echte wijn- en bierliefhebbers hebben hun voorkeuren, maar de meeste van ons zweven ertussenin.

VISIE

8/1/20251 min lezen

๐—ž๐—ฒ๐—น๐—น๐—ฒ๐—ฟ๐—ฒ๐—ถ ๐—ผ๐—ณ ๐—•๐—ฟ๐—ฎ๐˜‚๐—ฒ๐—ฟ๐—ฒ๐—ถ: ๐——๐—ฒ ๐—บ๐—ฎ๐—ฟ๐—ธ๐—ฒ๐˜๐—ถ๐—ป๐—ด๐—ธ๐—ฟ๐—ฎ๐—ฐ๐—ต๐˜ ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ป ๐—ฏ๐—ฒ๐—น๐—ฒ๐˜ƒ๐—ถ๐—ป๐—ด ๐Ÿ‡๐Ÿบ
Echte wijn- en bierliefhebbers hebben hun voorkeuren, maar de meeste van ons zweven ertussenin. lees verder ๐Ÿ‘‡

We denken er verstand van te hebben, maar uiteindelijk blijft smaak subjectief. Toch zie ik een opvallend verschil in de marketingaanpak. Waar brouwerijen de harten van de massa veroveren, richten wijnkelders zich vaak op een meer exclusieve beleving.

Brouwerijen, vooral de kleinere, weten perfect hoe ze een brede doelgroep aanspreken.

โœ”๏ธEen bezoek aan een brouwerij zoals Stiegl, Forst of Gulpener is een plezierige ervaring. De sfeer is gemoedelijk, de geur van gerst en hop hangt in de lucht, en het proeven en kopen van een lokaal gebrouwen biertje voelt authentiek. Het straalt vakmanschap uit en creรซert een gevoel van gemeenschap.

โœ”๏ธBij veel wijnkelders ligt de focus daarentegen op architectuur, statige gebouwen en duurdere wijnen. De omgeving kan soms steriel aanvoelen en de drempel om binnen te stappen lijkt hoger.

Het is een totaal andere positionering: de autoriteit wordt ontleend aan exclusiviteit en elegantie, terwijl bier van oudsher wordt gezien als het drankje van de โ€˜gewone manโ€™. ๐Ÿคทโ€โ™‚๏ธ

Deze observatie over marketing en positionering pas ik ook toe in mijn eigen vakgebied. Je kunt je product pas ๐—ฒ๐—ฐ๐—ต๐˜ ๐˜€๐˜‚๐—ฐ๐—ฐ๐—ฒ๐˜€๐˜ƒ๐—ผ๐—น ๐—ฝ๐—ผ๐˜€๐—ถ๐˜๐—ถ๐—ผ๐—ป๐—ฒ๐—ฟ๐—ฒ๐—ป bij de eindgebruiker als je tegelijkertijd je ๐—ฎ๐˜‚๐˜๐—ผ๐—ฟ๐—ถ๐˜๐—ฒ๐—ถ๐˜ ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ฟ๐˜€๐˜๐—ฒ๐—ฟ๐—ธ๐˜ bij de opdrachtgever.

In 2009 openden wij een trainingscentrum in jaren โ€™50 stijl. Hiermee veranderden we het beeld van Hertalan van een klein productielijntje in Kampen naar een gevestigde autoriteit in de markt. We hoefden niet langer uit te leggen wie we waren; de focus kon volledig verschuiven naar het leveren van topkwaliteit, service en oplossingen.

De marketing van brouwerijen laat zien hoe belangrijk het is om een merk te bouwen dat zowel autoriteit uitstraalt als laagdrempelig en toegankelijk aanvoelt. Als je dit niet doet, word je een van de velen die op pricing moet concurreren en zal je uiteindelijk je relevantie verliezen.