โš–๏ธ ๐—œ๐˜€ ๐—ท๐—ผ๐˜‚๐˜„ ๐—ฝ๐—ฟ๐—ผ๐—ฑ๐˜‚๐—ฐ๐˜ ๐˜๐—ผ๐—ฒ ๐—ฎ๐—ฎ๐—ป ๐—ฒ๐—ฒ๐—ป ๐—ฃ๐—ฎ๐—ฟ๐—ฎ๐—ฑ๐—ถ๐—ด๐—บ๐—ฎ ๐—ฆ๐—ต๐—ถ๐—ณ๐˜?

De ๐˜ƒ๐—ฎ๐—น๐—ธ๐˜‚๐—ถ๐—น ๐—บ๐—ฒ๐˜ ๐—ต๐—ผ๐—ผ๐—ณ๐—ฑ๐—น๐—ฒ๐˜๐˜๐—ฒ๐—ฟ ๐—ฉ: blijven hangen in theorieรซn die ooit relevant waren. ๐˜ˆ๐˜ฏ๐˜ด๐˜ฐ๐˜ง๐˜ง, ๐˜—๐˜ฐ๐˜ณ๐˜ต๐˜ฆ๐˜ณ, ๐˜’๐˜ฐ๐˜ต๐˜ญ๐˜ฆ๐˜ณ, ๐˜’๐˜ถ๐˜ฉ๐˜ฏโ€ฆ Ze staan allemaal in de eregalerij van managementmodellen.

FOCUS

11/18/20251 min lezen

โš–๏ธ Is jouw product toe aan een Paradigma Shift?
Grote kans van wel, al was het maar omdat iemand in de organisatie dat eens heeft geroepen tijdens een heidag met zicht op flip-overs en belegde broodjes.

De ๐˜ƒ๐—ฎ๐—น๐—ธ๐˜‚๐—ถ๐—น ๐—บ๐—ฒ๐˜ ๐—ต๐—ผ๐—ผ๐—ณ๐—ฑ๐—น๐—ฒ๐˜๐˜๐—ฒ๐—ฟ ๐—ฉ: blijven hangen in theorieรซn die ooit relevant waren. ๐˜ˆ๐˜ฏ๐˜ด๐˜ฐ๐˜ง๐˜ง, ๐˜—๐˜ฐ๐˜ณ๐˜ต๐˜ฆ๐˜ณ, ๐˜’๐˜ฐ๐˜ต๐˜ญ๐˜ฆ๐˜ณ, ๐˜’๐˜ถ๐˜ฉ๐˜ฏโ€ฆ Ze staan allemaal in de eregalerij van managementmodellen. En ja, ze werken als onderlegger, op papier.
Gebruik ze: om ideeรซn te absorberen, processen te duiden of communicatie richting te geven. Maar laat ze niet leidend zijn. Want laten we eerlijk zijn: niet iedereen begrijpt ze.

Zelfs ๐— ๐—ถ๐—ฐ๐—ต๐—ฎ๐—ฒ๐—น ๐—ฃ๐—ผ๐—ฟ๐˜๐—ฒ๐—ฟ, de man van het โ€œvijf krachtenmodel voor concurrentievoordeelโ€, ging met zijn eigen bedrijf in 2012 failliet.

En dan die klassieker: de ๐˜š๐˜ž๐˜–๐˜›-๐˜ข๐˜ฏ๐˜ข๐˜ญ๐˜บ๐˜ด๐˜ฆ.
Voor mij al jaren synoniem met Serious Waste Of Time. Niet omdat het principe verkeerd is, maar omdat het vaak wordt uitgevoerd door mensen die het nooit doen. Geen idee hebben wat er buiten gebeurt, maar wel het podium krijgen een persoonlijke (vaak niet onderbouwde) mening te geven.

๐ŸšจJuist dรญe groep raakt in paniek bij de ๐—ง ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ป ๐—ง๐—ต๐—ฟ๐—ฒ๐—ฎ๐˜๐˜€.
Het onderdeel wat ๐—บ๐—ถ๐—ท ๐—ถ๐—ป๐˜€๐—ฝ๐—ถ๐—ฟ๐—ฒ๐—ฒ๐—ฟ๐˜, mij drijft en energie geeft wordt te vaak aan de kant geschoven. Terwijl dรกรกr precies de winst zit.

Of je nu linksonder in het Ansoff-model zit (Business Development) of rechtsboven (Productmanagement), het verschil maak je niet met schemaโ€™s, maar met gezond verstand.

๐Ÿ˜œ Theorie is prachtig, zolang je nog weet waarom iets ooit bedacht is. Want voor je het weet, is een pepermuntje geen frismaker meer, maar een
energybooster, calorieรซnstapelaar of purpose driven ademervaring.

Gefeliciteerd: je hebt net een Paradigm Shift bereikt. En weer een product โ€˜Om zeepโ€™ geholpen. ๐Ÿ˜ฎ๐Ÿคฌ